R. Gloton i C. Clero uważają, że trzeba uszanować spontaniczność dziecka, czuwać nad tym, by unikać wszystkiego, co może pociągać za sobą zahamowania ekspresji, by mogło ono wyzwolić swój wewnętrzny świat i posługiwać się własnymi sposobami ekspresji. Kultura i sztuka są bardzo ważnymi czynnikami w rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. Sztukę i jej różne przejawy możemy obserwować w naszym otoczeniu na co dzień, ale nie wszyscy mają tyle wrażliwości i własnego poczucia piękna, aby umieć je dostrzegać. W przedszkolu wyrabiamy wrażliwość na sztukę poprzez stwarzanie sytuacji, w których dziecko może rozwijać swoją wyobraźnię, kreatywność oraz twórczą ekspresję na kilku płaszczyznach – plastycznej, muzycznej, wokalnej i teatralnej. Obcowanie ze sztuką powoduje, że dziecko lepiej się rozwija, kształtuje wyobraźnię, bogaci wiedzę o otaczających ich świecie oraz rozwija wszystkie jego zmysły, uwrażliwiając go na cały świat i innych ludzi. Dziecko będzie bardziej empatyczne i pomocne, łatwiej odróżni dobro od zła. Sztuka wpływa na kształtowanie prawidłowych postaw społecznych u przedszkolaków i rozwój emocjonalny. Dzieci w wieku przedszkolnym wyrażają siebie poprzez różne formy aktywności ruchowej, muzycznej, słownej, plastycznej, teatralnej jednak z najchętniej podejmowanych form aktywności jest działalność plastyczna, gdyż na długo pozostawia efekt działania w postaci obrazu czegoś, co widać, co można wziąć do ręki, pokazać. Każda działalność artystyczna dostarcza przeżyć i jest źródłem wartości estetycznej. Dziecko, gdy tworzy, doznaje jednocześnie różnych wrażeń związanych z tematem, barwami, różnorodnością materiału, kształtów i form. Pozytywne przeżycia zachęcają do twórczych poszukiwań, uaktywniają wszystkie funkcje twórcze, a jednocześnie w sposób nieprzymuszony wzbogacają jego doświadczenia plastyczne. Dzieci mają możliwość poznawania wielkich dzieł sztuki w różnych dziedzinach, może to być teatr, literatura, malarstwo, muzyka, a tworząc dzieła samodzielnie odczuwają tę sztukę w sobie, czują się kimś bardzo ważnym. Podnoszą w ten sposób poczucie wartości, uczą się wiary we własne siły, wyrozumiałości dla innych, współpracy i pomagania sobie nawzajem. Poprzez ruch, taniec, dźwięk, słuchanie muzyki, gry na instrumentach, śpiewanie piosenek, odgrywanie scenek teatralnych dziecko ma możliwość twórczo działać i wyzwalać w sobie pozytywne emocje. W przedszkolu od najmłodszych lat może rozwijać wszelkie zdolności, kształtować swoją osobowość, kształcić percepcję, myślenie abstrakcyjne, sprawność manualną ,wrażliwość na estetykę otoczenia, jak również własnych wytworów dzięki czemu wykształci w sobie talenty artystyczne oraz zwiększy szansę swojego powodzenia w dalszej edukacji i życiu.
W świecie sztuki
- Pobierz artykuł w formie pliku Pdf
- Drukuj treść tego artykułu
- Powrót do poprzedniej strony
- Kontakt na stronie Kontakt