Nadużywanie ekranów przez dzieci w wieku przedszkolnym jest powszechne. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca:
- do 2 roku życia dziecko nie powinno mieć dostępu do ekranów;
- powyżej 2 roku życia może korzystać z ekranów przez 15 minut dziennie;
- w wieku przedszkolnym 30 minut dziennie;
Znaczenie mają również treści będące przedmiotem oglądania. Niektóre z nich mogą wywoływać zachowania niepożądane: agresję, lęki czy nadmierne pobudzenie. Dlatego istotna jest kontrola rodzicielska w tym zakresie.
Nadużywanie ekranów ma swoje negatywne konsekwencje dla wszystkich sfer rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym. Poniżej przedstawione zostaną niektóre z nich:
Rozwój motoryczny:
- spędzanie czasu przed ekranami ogranicza aktywność ruchową, co skutkuje zaburzeniami rozwoju motorycznego
- czas przed ekranami przyczynia się do otyłości, wad postawy oraz wzroku dziecka
- ekrany przyczyniają się do zaburzeń snu
Rozwój społeczno-emocjonalny:
- dziecko spędzające czas przed ekranem bawi się samo, a nie z rówieśnikami, przez co nie uczy się nawiązywania i podtrzymywania relacji, nie „ćwiczy” umiejętności społecznych
- spędzając czas przed ekranem dziecko rozwija inne partie mózgu niż podczas zabaw z rówieśnikami - struktura mózgu dziecka jest inna, uboga w rozwój obszarów odpowiedzialnych za funkcjonowanie społeczno-emocjonalne
- nadużywanie mediów może wywoływać stany lękowe, niepokój, stany depresyjne oraz agresję
Rozwój poznawczy:
- nadużywanie mediów opóźnia rozwój mowy
- nadużywanie ekranów hamuje rozwój intelektualny
- nadużywanie ekranów ogranicza zdolności językowe dziecka
- nadużywanie mediów zmniejsza kreatywność
- nadużywanie ekranów powoduje trudności w koncentracji uwagi
Drogi rodzicu!
- Bądź ostrożny i rozsądny dopuszczając dziecko do ekranów
- Ustal zasady, co do korzystania z ekranów (czas i porę)
- Kontroluj oglądane treści
- Zadbaj o aktywność ruchową dziecka
- Najważniejszy jest Twój czas z dzieckiem i rozwijanie Waszej wyjątkowej relacji