„ Każdy może mieć sukces” - Veronica Sherborne
Program edukacyjny „ Ruch , doświadczanie i koordynacja to przyjazna dla dzieci edukacja ” wdrażany jest w przedszkolu od września 2019 roku i opiera się na wykorzystywaniu w pracy z dziećmi trzech doskonale ze sobą współgrających metod tj. metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, metody Aktywnego Słuchania Muzyki Batii Strauss, oraz metody Friedricha Freobla.
Metody te wzajemnie się uzupełniają na wielu płaszczyznach, min. oprócz doskonalenia percepcji słuchowej, kształtowania wrażliwości estetycznej, metody te rozwijają koordynację wzrokowo – ruchowo - słuchową, poczucie więzi grupowej, umiejętność wesołej i zgodnej zabawy oraz współpracy, doskonalą samodzielność dzieci. Metody te wzajemnie się uzupełniają, są dla dzieci bardzo atrakcyjne.
Zajęcia uwzględniają zarówno potrzeby całej grupy, jak i indywidualne potrzeby każdego dziecka.
Ruch to jedna z największych dziecięcych potrzeb. Zabawy ruchowe dostarczają dzieciom wielu pozytywnych, przyjemnych doświadczeń i emocji tj. radości, poczucia twórczości, maksymalnego wykorzystania swoich możliwości, poczucia przestrzeni, zaufania do siebie i do innych, poczucia sukcesu.
Adresatami zajęć są zarówno dzieci nieśmiałe, zamknięte lub nadpobudliwe psychoruchowo, dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, głównie dzieci z autyzmem oraz dzieci zdrowe. Zajęcia te mają na celu integrację dzieci zdrowych z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz rozwój funkcji: społecznych, poznawczych, ruchowo – słuchowych, oraz fizycznych.
Głównym celem ćwiczeń muzyczno-ruchowych jest rozwijanie umiejętności wykonywania ruchu, poznania własnego ciała, odbierania bodźców z otoczenia, a przede wszystkim rozwijanie koncentracji uwagi, kształtowanie szybkiej orientacji w czasie i przestrzeni, stymulowanie do sprawniejszego myślenia, a także kształcenie takich cech jak: zdyscyplinowanie, porządek, aktywność, poczucie odpowiedzialności, umiejętność współdziałania w grupie, nabywanie poczucia bezpieczeństwa i kształtowanie pozytywnej samooceny.
Cele programu:
GŁÓWNE:
- Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego "Ja" i zaspokajaniu poczucia bezpieczeństwa.
- Kształtowanie prawidłowych relacji społecznych i stymulowanie rozwoju.
- Identyfikowanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych.
- Rozbudzanie i rozwijanie percepcji słuchowej i wrażliwości estetycznej poprzez ekspresję słowną i muzyczno – ruchową.
- Odkrywanie komunikowania się w sposób niewerbalny.
- Stymulacja układu nerwowego w celu jego normalizacji.
- Dostarczenie w sposób kontrolowany odpowiedniej ilości bodźców zmysłowych oraz ich prawidłowa integracja.
- Rozwijanie poczucia więzi grupowej.
SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
- wykonuje ćwiczenia rozwijające koordynację wzrokowo- ruchową;
- rozwija orientacje przestrzenną,
- orientuje się w schemacie własnego ciała,
- prawidłowo reaguje na bodźce płynące z otoczenia.
- rozumie, co to znaczy czuć się we własnym ciele "jak w domu",
- potrafi używać ciała i kontrolować je na wiele różnych sposobów oraz przyswaja sobie dobrze wyważony repertuar ruchów,
- rozwija umiejętności ogólne, związane z opanowaniem różnych elementów ruchu, które mogą być stosowane w wielu zadaniach fizycznych
- kształtuje mowę i komunikację niewerbalną polegającą na umiejętności wyrażania swoich potrzeb i umiejętności,
- potrafi przeżywać złożone efekty muzyczne, ruchowe i wynikające z mowy, przez działania grupowe,
- ma silniejsze poczucia samego siebie, swojej tożsamości,
- zna swoje możliwości,
- potrafi podejmować inicjatywę oraz wykorzystywać własną inwencję,
- jest wrażliwe na potrzeby i uczucia innych oraz staje się bardziej wprawne w komunikowaniu się,
- dzieli się doświadczeniami z innymi ludźmi,
- skupia uwagę na tym, co robi.
- utrzymuje poprawną posturę ciała (w spoczynku i w ruchu),
- ćwiczy koncentracje poprzez normalizację procesów modulacji;
- doskonali percepcję słuchową poprzez stymulację przedsionkową i słuchową.