„Dziecko może być „artystą” tylko w zakresie tej techniki, którą samorodnie wytwarza i doskonali”
Stefan Szuman
Wiek przedszkolny to okres ścisłego związku między działalnością twórczą, a zabawą, w którym dziecko wypowiada się w nieustannie zmieniających się formach ekspresji i dlatego też w naszym przedszkolu działa Koło zainteresowań plastycznych "Kraina Kolorów", którego koordynatorem jest Pani Ewa Groszek. Zajęcia plastyczne organizowane w przedszkolu wpływają na wszechstronny rozwój osobowości dziecka, pobudzają kreatywność małych artystów. Dzieci na zajęciach odkrywają przyjemność tworzenia z różnorodnego materiału i stosowania różnorodnych technik plastycznych oraz niekonwencjonalnych technik plastycznych. Tematyka zajęć dobierana jest stosownie do pór roku, uroczystości, wydarzeń patriotycznych, kulturalnych, religijnych, świątecznych oraz do tematyki ogłaszanych konkursów plastycznych w środowisku lokalnym i ogólnopolskim. Zajęcia odbywają się razy w tygodniu w poniedziałek.
Organizowane są również warsztaty artystyczne z arteterapii oraz cykliczne spotkania twórcze z rodzicami: warsztaty plastyczne, kiermasze świąteczne, plenery malarskie i rodzinne konkursy plastyczne dla dzieci i rodziców.
"Twórczość dziecka ma swoistą wartość, która może stanowić żyzne podłoże dla nauczania i wychowania"
Celstyn Freinet
Nadrzędny cel :
Rozwijanie uzdolnień plastycznych dzieci i dziecięcych talentów;
Oddziaływanie na zmysły dziecka, kształtowanie percepcji i wyobraźni, wywołując także przeżycia będące źródłem radości i dobrego samopoczucia;
Zacieśnianie więzi rodzinnych przez wspólne tworzenie doświadczenia, wspólnie spędzany wolny czas na zajęciach, warsztatach;
Umożliwienie rodzicom rozpoznania potrzeb dziecka i ich właściwe zaspokojenie, tak aby wzrastało ono w poczuciu pełnej akceptacji i miłości osób najbliższych;
Promowanie placówki w środowisku lokalnym;
Integrowanie społeczności przedszkolnej.
Cele:
Rozwijanie kreatywności; zainteresowań i uzdolnień plastycznych; wrażliwości estetycznej,
Przygotowanie świadomych odbiorców sztuki,
Rozwijanie własnej wyobraźni i pomysłowości, odkrywanie przyjemności płynącej z wyrażania samego siebie,
Kształtowanie umiejętności posługiwania się elementarnymi środkami plastycznymi,
Nabywanie umiejętności radzenia sobie, dobierania narzędzi i materiałów potrzebnych do realizacji projektu, wykazywania inicjatywy,
Zdolność do dokonywania wyboru,
Rozwijanie sprawności odkrywania i samodzielnej nauki.
Zapewnienie kontaktu ze sztuką,
Wyzwalanie ukrytych zdolności i umiejętności,
Poznawanie różnorodnych technik plastycznych,
Wyrobienie nawyku dbałości o estetykę wykonywanych prac,
Rozwijanie umiejętności wyrażania swoich myśli i przeżyć za pomocą barwy i kształtu,
Rozwijanie umiejętności posługiwania się wieloma technikami plastycznymi,
Czerpanie pomysłów i tematów do pracy z własnych przeżyć, doświadczeń , wyobraźni , snów i marzeń,
Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z następstwem pór roku,
Umiejętność gromadzenia niezbędnych materiałów do wykonywania prac plastycznych,
Właściwa organizacja stanowiska pracy , zgodna współpraca w grupie, zespole.
Metody:
Metoda swobodnej ekspresji
Metoda zadań inspirujących
Metoda działania praktycznego
Metoda doświadczeń i eksperymentów
Metoda pokazu i obserwacji
Metody aktywizujące
Warsztaty plastyczne
Zagadnienia plastyczne:
Rozwijanie wrażliwości na barwę; dostrzeganie i różnicowanie wartości barw chromatycznych; odkrywanie rożnych odcieni kolorystycznych;
Zabawa materiałami , kształtami, kolorami; Realizacja pracy zgodnie ze swym pragnieniem;
Wykorzystanie przedmiotów i obrazów jako środek ekspresji - odkrywanie nowych środków ekspresji;
Porównywanie działań dzieci i prac z dziełami artystów;
Uzasadnienie własnej oceny;
Różnorodności linii, jej kształtu i położenia;
Zagadnienie faktury i struktury ( np. chropowaty, szorstki, miękki, elastyczny, sztywny);
Wyrażanie postaci ludzi i zwierząt oraz przedmiotów w określonym rodzaju ruchu;
Kompozycje płaskie i przestrzenne;
Doświadczenia w zakresie efektów użycia odpowiednich materiałów i narzędzi do uzyskania kreski, plamy, faktury, bryły);
Poznanie i zastosowanie różnych technik plastycznych z zastosowaniem różnych materiałów i narzędzi;
Wyrażanie nastroju muzyki, baśni, ruchu za pomocą ekspresji plastycznej;
Tworzenie przedszkolnej galerii.
Rozwijanie umiejętności i cech osobowości dziecka na zajęciach:
Wykorzystanie przedmiotów i obrazów jako środka ekspresji;
Realizacja pracy zgodnie ze swym pragnieniem;
Znajdowanie właściwych technik i sposobów ekspresji,
Uzasadnienie własnej oceny;
Zdobywanie samodzielności w przestrzeni w odniesieniu do przedmiotów i osób;
Wykazanie swobody ruchów;
Rozwijanie zmysłu estetycznego i potrzeby tworzenia;
Obserwowanie, zadawanie pytań, wyrażanie siebie rysunkiem, słowem;
Poznawanie dziedzictwa narodowego, a także innych kultur i cywilizacji;
Argumentowanie dla uzasadnienia własnego poglądu;
Wyrażanie czasu i przestrzeni;
Spostrzeganie podobieństw i różnic;
Zrozumienie i wykonanie polecenia;
Panowanie nad negatywnymi emocjami takimi jak: gniew , złość, agresja;
Wytrwałość w doprowadzaniu zadań do końca;
Kształtowanie pożądanych cech charakteru (samodzielność , zaradność , koleżeńskość );
Umiejętność relaksowania się poprzez różne formy działalności plastycznej;
Zaspokojenie potrzeby bycia blisko drugiego człowieka.
Organizujemy cyklicznie konkursy:
Regionalny konkurs plastyczny "Twórczość Doroty Gellner"
Rodzinny konkurs plastyczny "Papież Jan Paweł II Przyjacielem Rodziny”
Rodzinny konkurs plastyczny "Moja rodzina i ja"
Koordynator konkursów pani Ewa Groszek