Rok szkolny 2021/2022
Termin |
Temat |
Treści |
Propozycja działań |
IX |
Poznajemy piramidę zdrowego żywienia |
Co to jest jedzenie? Skąd pochodzi jedzenie? Dlaczego człowiek musi jeść? Czy wszystko co można jeść jest zdrowe? Jak można pogrupować jedzenie? Piramida zdrowego żywienia? |
Układanie piramidy zdrowego żywienia |
X |
Święto pieczonego ziemniaka |
Plony warzywne z ogródka. Rozpoznawanie warzyw, degustacja wybranych surowych warzyw. Jak można jeść warzywa? Historia pieczonego ziemniaka. Rozpoznawanie z jakich warzyw powstały przygotowane potrawy. |
Ognisko Degustacja potraw przygotowanych z warzyw. Zabawy przy muzyce Zagadki. |
XI |
Zdrowie na talerzu |
Przypomnienie wyglądu piramidy zdrowego żywienia. Poznanie nazw składników budulcowych w produktach żywieniowych witaminy, węglowodany, białko. Ich rola w organizmie człowieka. Piramida na talerzu- próby komponowania zdrowego posiłku –łączenie produktów. |
Samodzielne przygotowanie zdrowego posiłku łączącego grupy produktów (np. jogurt z owocami i płatkami) |
XII |
Jemy zdrowo – kolorowo – konkurs plastyczny. |
Ogłoszenie konkursu. Poznanie zasad wykonania pracy. |
Praca z udziałem rodziny - do wykonania w domu. |
I |
Woda – niezwykły napój |
Czy człowiek potrzebuje płynów do picia? Smaczne napoje – tradycje związane z piciem herbaty, soków, napojów Woda – najzdrowszy dar, niezwykły napój. (Woda w ciele człowieka, przyswajanie wody przez organizm ludzki, odpowiednie nawodnienie organizmu) |
Eksperymentowanie z wodą i makietą ludzkiego ciała. Degustacja wody, Tworzenie wody smakowej. Parzenie herbaty. |
II |
Czego nie ma w piramidzie? - Cukier w diecie dziecka Warsztaty dla chętnych rodziców i dzieci. |
Przypomnienie wyglądu piramidy zdrowego żywienia. Rola smaku w żywieniu – wyszukiwanie produktów charakterystycznych smakowo Dostrzeganie braku przetworzonych słodkich produktów w piramidzie. Dlaczego dodatkowy cukier jest zbędny w diecie człowieka? |
Działania praktyczne sprawdzające zawartość cukru w produktach żywieniowych.
|
III |
Skąd się bierze jedzenie? |
Najzdrowsze rośnie samo – poznajemy warzywa i owoce z różnych stron świata Na wszystko przyjdzie czas – czyli dlaczego rodzime sezonowe warzywa i owoce są znacznie zdrowsze od importowanych. Jak powstało to jedzenie? - Poznanie procesu tworzenia wybranych produktów. |
Praca z kontynentami. Wspólne wykonanie zdrowego dania (sok warzywno - owocowy z sokowirówki) |
IV |
Mniej a częściej – porcje jedzenia |
Ile jedzenia potrzebuje człowiek? Praca układu trawienia zależy od ilości jedzenia. Moja ulubiona garść jedzenia |
Samodzielne przygotowanie drugiego śniadania. Tworzenie właściwej porcji. |
V |
Jak rosną warzywa i owoce |
Lekcja rozwojowa w ogródku warzywnym. Czego roślinom potrzeba do wzrostu – jak wyhodować zdrowe jedzenie. Cykle rozwoju wybranych warzyw lub owoców. Nasze pierwsze warzywa- wartość odżywcza nowalijek. |
Wysiew lub wysadzenie wybranych warzyw. Samodzielne przygotowanie sałatki z zielonych warzyw. |
VI |
Piknik rodzinny |
Stanowisko zdrowo jemy |
Występ dzieci –piosenka o zdrowym żywieniu |