Waga ruchu w rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym
W ostatnich latach obserwuje się spadek aktywności fizycznej wśród dzieci, co spowodowane zostało między innymi przez pandemię COVI-19, rozwój nowoczesnych technologii oraz szybkie tempo życia. Jednakże, ruch jest podstawową aktywnością i potrzebą warunkującą zdrowy rozwój małego człowieka. Negatywne skutki spadku aktywności obserwuje się już u najmłodszych dzieci. Natomiast u dzieci w wieku przedszkolnym wymienić można następujące konsekwencje:
-
Zdrowotne: otyłość, wady postawy, słabsza odporność organizmu
-
Niski poziom zdolności motorycznych oraz samodzielności
-
Zaburzenia integracji sensorycznej
-
Gorsze samopoczucie – ruch pozwala na rozładowanie napięć i emocji
-
Niższe umiejętności społeczne – w zabawach ruchowych dzieci integrują się i uczą relacji
-
Negatywne konsekwencje dla rozwoju poznawczego
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) podaje następujące zalecenia do co aktywności dzieci w wieku przedszkolnym:
Dzieci do lat 5 - powinny spędzać co najmniej 180 minut dziennie na aktywności fizycznej, przy czym 3-4 latki przez godzinę dziennie powinny podejmować aktywność o średnim lub wysokim poziomie intensywności.
Badania wykazują, że ruch wpływa pozytywnie na wszystkie sfery rozwoju dziecka:
-
Fizyczny rozwój:
-
Lepsze dotlenienie organizmu i praca serca
-
Poprawa przemiany materii – zapobiega otyłości
-
Rozwój umiejętności ruchowych kluczowych dla samoobsługi przez całe życie dziecka: zręczności, koordynacji ruchowej, zwinności, manipulacji
-
Zmysły rozwijają się w ruchu - zapobieganie zaburzeniom integracji sensorycznej
-
Wzmacnianie mięśni
-
Poznawczy rozwój:
Ruch jest kluczowy dla prawidłowego rozwoju dziecka, również sfery poznawczej:
-
Dziecko poruszając się rozwija swoje zmysły, które są kluczowe dla rozwoju intelektualnego, pobierania informacji i przetwarzania ich
-
Dziecko aktywnie poruszające się eksploruje świat i gromadzi informacje o nim, co pozytywnie wpływa na pamięć długotrwałą oraz zasób wiedzy dziecka
-
Dziecko poruszając się rozwija orientację w przestrzeni oraz położenie własnego ciała w niej, co gwarantuje mu prawidłowe poruszanie się w świecie, nabywanie pewności w poruszanie się
-
Ruch jest kluczowy dla rozwoju percepcji wzrokowej, ponieważ aby oczy mogły zobaczyć różne obrazy konieczna jest zmiana ich położenia możliwa dzięki poruszaniu się
-
Ruch wpływa również pozytywnie na rozwój rozumowania przestrzennego
i pojęciowego -
Najefektywniejsze uczenie się ma miejsce właśnie w ruchu poprzez doświadczanie i aktywizację wielu zmysłów
-
Społeczno-emocjonalny rozwój:
-
Ruch jest jedną z najlepszych form na wyładowanie trudnych emocji – pozwala dziecku „wyregulować emocje” w sposób bezpieczny i akceptowany społecznie
-
Aktywności ruchowe podejmowane przez dzieci często odbywają się w relacjach, co pozwala dziecku na doskonalenie umiejętności przebywania z innymi, nawiązywania i podtrzymywania relacji