KONCEPCJA PEDAGOGICZNA FRIEDRICHA FROEBLA
W dobie rozwoju współczesnej cywilizacji, kiedy dla dzieci jedną z najbardziej atrakcyjnych form spędzania czasu jest obcowanie z komputerem, tabletem, telefonem komórkowym czy telewizją nauczyciele stoją przed trudnym zadaniem poszukiwania rozwiązań metodycznych, które z jednej strony zaspokoją naturalne potrzeby oraz zainteresowania wychowanków, z drugiej zaś będą na tyle atrakcyjne, by móc konkurować z kolorowym światem obrazów i bodźców dostarczanych przez współczesne media.
Odpowiedzią na te potrzeby stała się koncepcja pedagogiczna odnosząca się do założeń niemieckiego pedagoga Friedricha Froebla.
W roku 2017 przedszkolu pojawiły się w naszym przedszkolu dary froeblowskie – drewniane klocki o różnych kształtach i kolorach w prostych drewnianych pudełeczkach, tak różne od zabawek, które dostępne są dzieciom na co dzień. To co ujęło nas najbardziej to właśnie ich prostota. Okazało się jednak, że te proste klocki dają nieskończenie wiele możliwości ich wykorzystania sprzyjając wszechstronnemu rozwojowi dziecka.
Zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej nauczycielki wspólnie z dziećmi zorganizowały cztery kąciki: kącik darów, kącik twórczy, kącik badawczy i kącik gospodarczy, które wyposażone zostały w różnorodne materiały i akcesoria zachęcające dzieci do podejmowania samodzielnej aktywności.
Obecnie w przedszkolu jedna grupa ( gr 8 – gr. starszaków) wyposażona jest w komplet darów freblowskich. Jednak z „magią freblowskich darów” są zapoznawane także dzieci i nauczyciele z innych grup- w ramach realizacji programu własnego jednego z nauczycieli pracujących według założeń freblowskiej metody.
Zgodnie z założeniami koncepcji F.Froebla zajęcia kierowane odbywają się w dwóch formach: Spotkania w kole oraz pracy w grupach zabawowo – zadaniowych. Organizowane są dla dzieci także tzw. freblowskie teatrzyki stolikowe, gdzie za pomocą wybranych darów zabawy nauczyciel tworzy mini inscenizację do wybranych utworów dla dzieci.
Realizując na co dzień zajęcia z wykorzystaniem darów freblowskich rozwijamy u dzieci szereg umiejętności, takich jak: sprawność manualna, wyobraźnia przestrzenna, myślenie twórcze, kompetencje pamięciowe, aktywność werbalna, pojęcia matematyczne (figury geometryczne, zbiory, liczby naturalne), procesy poznawcze: zdolności, porównywania, porządkowania, przyporządkowywania, abstrahowania i uogólniania. Ponadto praca w zespołach kształtuje u dzieci kompetencje społeczne, umiejętność współpracy, komunikacji, wymiany doświadczeń oraz samodzielnego rozwiązywania problemów, rozwija odpowiedzialność, samodzielność, stwarza dzieciom okazję do doświadczania sukcesu i satysfakcji z wykonanej pracy.