Kontakt z muzyką jest dla dzieci źródłem twórczych poszukiwań, rozwija pozytywne cechy charakteru, zdolności poznawcze, kształtuje harmonijnie osobowość dziecka.
Zabawy muzyczno-ruchowe zelementami Aktywnego Słuchania Muzyki wg. Batii Strauss oprócz doskonalenia percepcji słuchowej, rozwijania poczucia rytmu, kształtowania wrażliwości muzycznej, rozbudzania wrażliwości estetycznej poprzez ekspresję słowną i muzyczno – ruchową, rozwijają takżekoordynację wzrokowo-ruchowo-słuchową, poczucie więzi grupowej, umiejętność wesołej i zgodnej zabawy oraz współpracy, doskonalą samodzielność dzieci.
Metoda Aktywnego Słuchania Muzyki ma więc wiele pozytywnych walorów wychowawczych tj.min :
- rozwija umiejętność słuchania i rozumienia własnych emocji
- uczy sympatii do ludzi
- kształtuje umiejętność wypowiadania się, odczuwania piękna
- uczy samodzielności
- rozwija więzi grupowe
- dostarcza dzieciom wielu przyjemnych wrażeń.